+30 2811 11 7281
Γιατί ο σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι σημαντικός;
Δεν ξέρω τι πιστεύετε ότι είναι το Web Design και πόσο σημαντικό είναι για τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης αλλά προσωπικά δεν μπορώ να σκεφτώ μια σοβαρή επιχείρηση που να μην έχει ιστοσελίδα. Απλά, αναρωτηθείτε το εξής:
Πώς θα μάθει κάποιος για την εταιρεία σας και θα σας επισκεφθεί, θα σας στείλει μήνυμα ή θα σας καλέσει όταν χρειαστεί τις υπηρεσίες σας;
Κανείς δεν πρόκειται να περπατήσει στους δρόμους αναζητώντας το προϊόν ή την υπηρεσία που θέλει. Κανείς δεν θα σας αναζητήσει πια στις κίτρινες σελίδες. Οι πιο προσεκτικοί αγοραστές κάνουν την ηλεκτρονική τους έρευνα και αγοράζουν αυτό που θέλουν από την άνεση του σπιτιού τους. Αλλά ακόμη και αν βρίσκονται στο δρόμο, απλά θα αναζητήσουν στο Google αυτό που χρειάζονται και θα κατευθυνθούν σε ένα από τα καταστήματα που θα εμφανιστούν στην οθόνη του κινητού τους.
Η ουσία είναι ότι οι επιχειρήσεις, από τις μικρότερες έως τις μεγαλύτερες, χρειάζονται έναν λειτουργικό ιστότοπο για να εξασφαλίσουν αναγνώριση και ανάπτυξη και αυτό καθιστά το Web Design την πιο σημαντική επένδυση για κάθε επιχείρηση.
Από έναν απλό ιστότοπο που μπορεί να είναι μόνο μία σελίδα μέχρι τον πιο εκπληκτικά σχεδιασμένο ιστότοπο που επιτρέπει στον χρήστη να αλληλεπιδράσει, ας δούμε τι χρειάζεται για να σχεδιάσετε τον πιο κατάλληλο ιστότοπο για τις ανάγκες σας.
Τι είναι το Web Design;
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδων δεν διαφέρει από τον σχεδιασμό ενός καταστήματος στον πραγματικό κόσμο.
Θα αναζητούσατε έναν αρχιτέκτονα για να σας εξηγήσει πώς φαντάζεστε το κατάστημά σας, πόσα χρήματα σκοπεύετε να ξοδέψετε, τι αντιπροσωπεύει η μάρκα σας, ποιοι είναι οι πελάτες σας.
Ο αρχιτέκτονας, οπλισμένος με δημιουργικότητα, αλλά και έχοντας κατά νου την ορθή λειτουργία της επιχείρησης, θα φτιάξει και θα σας παρουσιάσει ένα πρωτότυπο σχέδιο του καταστήματός σας. Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, από το χώρο εξυπηρέτησης πελατών, την αίθουσα συνεδριάσεων και τα γραφεία σας μέχρι το χώρο στάθμευσης.
Με τον ίδιο τρόπο, ένας σχεδιαστής ιστοσελίδων θα εμπνευστεί για να δημιουργήσει τη διάταξη ενός λειτουργικού δικτυακού τόπου με τα βασικά του στοιχεία, όπως
- Η αρχική σελίδα, η βιτρίνα του καταστήματός σας,
- Οι σελίδες προϊόντων/υπηρεσιών, τα ράφια του καταστήματός σας
- Η σελίδα Σχετικά με εμάς, το κέντρο πληροφοριών σας
- Η σελίδα Επικοινωνήστε μαζί μας, το γραφείο επικοινωνίας σας
- Η διεπαφή του Eshop, το ταμείο σας
- και οποιαδήποτε άλλη σελίδα μπορεί να χρειαστείτε ανάλογα με την επιχείρησή σας.
Σχεδιασμός ιστοσελίδας: Τα κύρια χαρακτηριστικά
Δεδομένου ότι ο σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι ουσιαστικά η παρουσίαση περιεχομένου σε ιστοσελίδες στις οποίες οι τελικοί χρήστες έχουν πρόσβαση μέσω ενός προγράμματος περιήγησης στο διαδίκτυο, χρησιμοποιεί πολλά από τα ίδια βασικά οπτικά στοιχεία με όλους τους τύπους σχεδιασμού.
Διάταξη
Ο τρόπος διάταξης του περιεχομένου. Τα γραφικά, το κείμενο, οι διαφημίσεις, οτιδήποτε πρέπει να τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε ο επισκέπτης να βρίσκει με μια ματιά τις πληροφορίες που αναζητά.
Χρώμα
Η επιλογή των χρωμάτων δεν είναι απλή υπόθεση. Λαμβάνοντας υπόψη την ψυχολογία των χρωμάτων, αλλά και το γεγονός ότι η σελίδα μεταφέρει πάντα την προσωπικότητα ενός ατόμου ή το εμπορικό σήμα ενός οργανισμού, η τελική παλέτα χρωμάτων επιλέγεται με βάση τον σκοπό της σελίδας και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Γραφικά
Τα γραφικά, με πρώτο και καλύτερο το λογότυπο, μπορούν να περιλαμβάνουν φωτογραφίες, εικόνες clip-art, εικονίδια και γενικότερα οτιδήποτε εξυπηρετεί και βελτιώνει την αισθητική και τον τελικό σχεδιασμό ενός δικτυακού τόπου. Ωστόσο, ο σχεδιαστής ιστοσελίδων πρέπει να επιλέξει ή να δημιουργήσει τα κατάλληλα γραφικά, απόλυτα εναρμονισμένα με το χρώμα και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας και να τα τοποθετήσει στις κατάλληλες θέσεις, επιτυγχάνοντας απόλυτη φιλικότητα προς το χρήστη.
Γραμματοσειρές
Από τη μία πλευρά, η επιλογή των σωστών γραμματοσειρών μπορεί να βελτιώσει ή και να ενισχύσει το σχεδιασμό ενός ιστότοπου. Δυστυχώς, οι περισσότεροι φυλλομετρητές ιστού μπορούν να διαβάσουν μόνο έναν περιορισμένο αριθμό γραμματοσειρών, γνωστές ως "ασφαλείς γραμματοσειρές ιστού", οπότε πρέπει να επιλέγονται πολύ προσεκτικά.
Περιεχόμενο
Το περιεχόμενο είναι βασιλιάς και ο σχεδιασμός πρέπει να ενισχύει με κάθε τρόπο το μήνυμα του ιστότοπου μέσω των εικόνων και του κειμένου. Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι αν η εταιρεία γνωρίζει το περιεχόμενο που θέλει να βάλει στη σελίδα ή θα πρέπει να το δημιουργήσει ο σχεδιαστής ιστοσελίδων. Σε κάθε περίπτωση, το γραπτό κείμενο πρέπει να είναι πάντα σχετικό και χρήσιμο χωρίς να μπερδεύει τον αναγνώστη και να τον κρατάει όσο το δυνατόν περισσότερο στον ιστότοπο. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι το περιεχόμενο πρέπει πάντα να βελτιστοποιείται για τις μηχανές αναζήτησης με την ενσωμάτωση σχετικών λέξεων-κλειδιών.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ενός web developer και ενός web designer;
Οι σχεδιαστές ιστοσελίδων έχουν τον πρωταρχικό ρόλο της δημιουργίας ενός σχεδιασμού που ενσωματώνει την καλύτερη δυνατή εμπειρία του χρήστη, δημιουργώντας μια φιλόξενη διεπαφή χρήστη.
Με άλλα λόγια, ο σχεδιαστής ιστοσελίδων είναι υπεύθυνος για την εμφάνιση και την αίσθηση ενός δικτυακού τόπου. Ωστόσο, η αλλαγή μιας ιδέας από σχέδιο σε λειτουργικό ιστότοπο απαιτεί βαθιά γνώση κώδικα σε διάφορες γλώσσες προγραμματισμού, από HTML, CSS και JavaScript μέχρι τις πιο προηγμένες PHP και SQL. Και αυτή είναι η δουλειά ενός web developer.
Αρχικά παρομοίασα τον σχεδιαστή ιστοσελίδων με έναν αρχιτέκτονα και είχα έναν πολύ καλό λόγο γι' αυτό. Βλέπετε, ο αρχιτέκτονας είναι ουσιαστικά ένας καλλιτέχνης, ο καταλληλότερος για να δημιουργήσει τα πιο εκπληκτικά σχέδια που θα μαγέψουν το κοινό. Τίποτα όμως δεν θα σταθεί αν δεν αναλάβει την κατασκευή ένας πολιτικός μηχανικός, αφού γνωρίζει τη στατική και αν αυτό που τελικά σχεδίασε ο αρχιτέκτονας είναι πραγματικά εφικτό.
Επιστρέφοντας τώρα στην κύρια ιστορία μας, κανονικά ο σχεδιαστής ιστοσελίδων θα σχεδιάσει την ιστοσελίδα χρησιμοποιώντας εργαλεία λογισμικού όπως το Adobe Photoshop, το Framer ή το Sketch. Θα παρουσιάσει αυτό που έφτιαξε στον πελάτη και αφού φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, θα αναλάβει ο προγραμματιστής ιστοσελίδων.
Υπάρχουν εξαιρετικά ταλαντούχα άτομα που είναι εξίσου ικανά και στις δύο κατευθύνσεις, αλλά συνήθως έχουμε να κάνουμε με ομάδες που συνεργάζονται και δημιουργούν έναν ιστότοπο από το μηδέν.
Πόσο κοστίζει ο σχεδιασμός ενός δικτυακού τόπου;
Στο τέλος της ημέρας, δεν σας ενδιαφέρει αν ένας ή δέκα άνθρωποι ασχολούνται με τη δημιουργία του ιστότοπού σας. Θα πληρώσετε για να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Είναι ο γενικός κανόνας ότι δεν παίρνουμε πράγματα αξίας αν δεν είμαστε διατεθειμένοι να πληρώσουμε ένα τίμημα. Δεν λέω ότι είναι κακό να ψάχνουμε για ένα χαμηλού κόστους web design συμφωνία αλλά αν επιλέξετε μια εταιρεία ή έναν ιδιώτη που υπόσχεται ένα λειτουργικό ιστότοπο με 250 ευρώ, τότε καλή τύχη με αυτό.
Νομίζω ότι μέχρι στιγμής έχω περιγράψει με όσες περισσότερες λεπτομέρειες χρειάζεται τη διαδικασία σχεδιασμού και κατασκευής και τώρα ήρθε η ώρα να μάθουμε τι διακρίνει τον ερασιτέχνη από τον επαγγελματία.
UX: Εμπειρία χρήστη και σχεδιασμός εμπειρίας χρήστη
Τα προϊόντα έχουν χρήστες και ο χρήστης αποκτά μια εμπειρία από τη χρήση του προϊόντος. Ο σχεδιασμός ιστοσελίδων UX είναι η τέχνη του σχεδιασμού ιστοσελίδων που παρέχει την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη.
Το τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός UX είναι απλά ατελείωτο. Από την κατανόηση της ψυχολογίας και τον λεπτομερή σχεδιασμό της αλληλεπίδρασης μέχρι την έρευνα χρηστών και τη χρήση προηγμένων στατιστικών και πολλών άλλων επιστημονικών κλάδων. Και όλα αυτά θα καθορίσουν τα τρία κορυφαία βέλτιστα στοιχεία ενός ιστότοπου.
Φαίνεται
Η χρήση όλων των γραφικών, των εικόνων και του κειμένου για την εναρμόνιση των αξιών του χρήστη με αυτές της μάρκας, οικοδομώντας αξιοπιστία και εμπιστοσύνη. Μια σελίδα δεν πρέπει απλώς να φαίνεται καλή, αλλά πάνω απ' όλα πρέπει να φαίνεται σωστή.
Νιώστε
Η αλληλεπίδραση μεταξύ του επισκέπτη και του ιστότοπου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη και ουσιαστική. Ταυτόχρονα, λαμβάνουμε υπόψη όχι μόνο τις αντιδράσεις που έχουν όταν προσγειώνονται στη σελίδα αλλά και όταν φεύγουν.
Ευχρηστία
Η εμφάνιση μιας σελίδας δεν λέει τίποτα αν δεν εξυπηρετεί τον σκοπό της. Αν πρόκειται ας πούμε για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, θέλετε να επιτύχετε τις περισσότερες δυνατές πωλήσεις.
Αν ο χρήστης δυσκολεύεται να καταλάβει πώς να αγοράσει αυτό που πουλάτε, τότε η σελίδα έχει αποτύχει.. Ο ιστότοπος θα πρέπει πάντα να είναι εξατομικευμένος στις ανάγκες των χρηστών και να παρέχει λειτουργικότητα σύμφωνα με αυτό που περιμένουν και όχι με αυτό που εσείς νομίζετε ότι τους ταιριάζει.
Σχεδιασμός ιστοσελίδας SEO
Όσο καλή κι αν είναι η εμφάνιση ενός ιστότοπου, δεν πρόκειται να ενθουσιάσει καμία μηχανή αναζήτησης χωρίς SEO. Δεν είναι μόνο οι λέξεις-κλειδιά αλλά αμέτρητες τεχνικές και πρακτικές λεπτομέρειες που θα κρίνουν αν ο ιστότοπος θα εμφανιστεί στις πρώτες σελίδες τους. Φυσικά, η Google είναι η κυρίαρχη και χωρίς να ανταποκρίνεται στα πρότυπά της, η σελίδα δεν έχει καμία τύχη.
Υπάρχουν πάνω από διακόσιες παράμετροι σύμφωνα με τις οποίες η Google κατατάσσει τις ιστοσελίδες, αλλά μία από τα πιο σημαντικά σήματα ότι ένας ιστότοπος αξίζει τις πρώτες θέσεις, είναι η μέσος χρόνος παραμονής ενός χρήστη σε μια σελίδα και πόσο αλληλεπιδρά με αυτό.
Το SEO είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα που δεν μπορεί να παρακαμφθεί. και αποτελεί εγκληματικό σφάλμα όταν δεν περιλαμβάνεται στα πρώτα βήματα του σχεδιασμού ενός ιστότοπου.
Ανταπόκριση κινητών τηλεφώνων
Αν δεν το γνωρίζατε, εδώ και αρκετό καιρό η Google εξετάζει πρώτα τον τρόπο με τον οποίο ένας ιστότοπος προσαρμόζεται στην οθόνη του κινητού και στη συνέχεια στην έκδοση για υπολογιστές, ενώ πολύ σύντομα, πιθανώς στα μέσα του 2021, θα κατατάσσει τους ιστότοπους μόνο με βάση την έκδοση για κινητά. Πώς θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά, αφού περίπου 80% των χρηστών επισκέπτονται τις σελίδες μέσω του κινητού τους;
Δυστυχώς, η έκδοση για υπολογιστές δεν μετατρέπεται αυτόματα σε έκδοση για κινητά. Κατ' αρχάς, απαιτείται ξεχωριστός σχεδιασμός σύμφωνα με όλες τις αρχές που περιέγραψα, ενώ για άλλη μια φορά θα χρειαστεί προγραμματιστικός κώδικας για τη μετατροπή. Και αν η Google των πραγμάτων δεν είναι αρκετή για να σας πείσει, σκεφτείτε το UX και τι σημαίνει αν η σελίδα δεν είναι λειτουργική στο κινητό. Το μαντέψατε, ο χρήστης θα φύγει και πιθανότατα δεν θα επισκεφθεί ξανά τη σελίδα σας.
Περίπτωση μελέτης: στην πράξη
Είπαμε πολλά, αλλά ας δούμε ένα πραγματικό παράδειγμα σωστού σχεδιασμού ιστότοπου και τι σημαίνει αυτό για την επιχείρηση.
Δεν ξέρω αν έχετε επισκεφθεί την Ελλάδα, αλλά δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους πιο όμορφους προορισμούς για καλοκαιρινές διακοπές. Και αν ένα μέρος της έχει κερδίσει τις περισσότερες εντυπώσεις είναι Κρήτη, η χώρα του Μίνωα.
Όταν Ξενοδοχείο Georgia μας πλησίασε, η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της και μείναμε λίγο πολύ με το στόμα ανοιχτό. Προσωπικά, ήταν ένα από τα πιο όμορφα ξενοδοχεία που έχω δει και η διαμονή σας εκεί ήταν αρκετή για να σας πείσει για την ποιότητα των υπηρεσιών του.
Υπήρχε όμως ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Είχαν σχεδόν μηδενική παρουσία στο διαδίκτυο και εξαρτιόνταν πλήρως από τα ταξιδιωτικά γραφεία, ενώ δαπανούσαν τεράστια ποσά για διαφήμιση.
Η διαδικασία σχεδιασμού
Καλέσαμε τον φωτογράφο μας και περάσαμε ένα απίστευτο Σαββατοκύριακο στο ξενοδοχείο με πολύ brainstorming, συνεντεύξεις, έρευνες πελατών, συγκεντρώνοντας το φωτογραφικό υλικό που χρειαζόμασταν αλλά κυρίως συγκεντρώνοντας εμπειρίες, γίναμε εμείς οι ταξιδιώτες, οι άνθρωποι που επέλεξαν αυτό το ξενοδοχείο ανάμεσα σε τόσα άλλα για να περάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.
Τη Δευτέρα αρχίσαμε να σχεδιάζουμε την ιστοσελίδα. Μετά από μερικές εβδομάδες παραδώσαμε μια μίνιμαλ ιστοσελίδα που ταιριάζει με την εμφάνιση του ξενοδοχείου, αλλά ταυτόχρονα δείχνει τις πολυτελείς υπηρεσίες τόσο με το περιεχόμενο όσο και με τα γραφικά και τα χρώματα που επιλέξαμε.
Φυσικά, το κύριο μέλημά μας δεν ήταν απλώς η δημιουργία ενός όμορφου ιστότοπου, αλλά κάτι που θα ανέβαινε ψηλά στην κατάταξη της Google. Ταυτόχρονα έπρεπε να να το αποσυνδέσετε όσο το δυνατόν περισσότερο από τα ταξιδιωτικά γραφεία και θα πρέπει να είναι κατάλληλο για διαδικτυακή διαφήμιση που αποδίδει.
Ακολουθώντας ΟΛΕΣ τις διαδικασίες του σωστού σχεδιασμού ιστοσελίδων δημιουργήσαμε:
- Μια καθαρή μίνιμαλ ιστοσελίδα που μεταφέρει το μήνυμα και την αισθητική του ξενοδοχείου
- Όλο το περιεχόμενο, εικόνα και κείμενο, που δημιουργήθηκε από εμάς μετά από έρευνα αγοράς SEO και σε βάθος ανάλυση των ανταγωνιστών και του στοχευόμενου κοινού
- Έχουμε υιοθετήσει ένα ανεξάρτητο σύστημα κρατήσεων στη σελίδα συνοδευόμενο από συστήματα PMS και CRM
- Μια απόλυτα φιλική προς το χρήστη διεπαφή που υποστηρίζει όλα τα παραπάνω
- Ένας απόλυτα διαδικτυακός σχεδιασμός που ανταποκρίνεται στο διαδίκτυο και με τον οποίο ο χρήστης έχει εύκολη πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες και, κυρίως, μπορεί να κάνει κράτηση δωματίου με λίγα μόνο βήματα.
Αλλά δεν μείναμε στο κομμάτι του σχεδιασμού. Καθώς όλα δημιουργήθηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να υποστηρίζουν πλήρως τα Social Media και τις διαφημίσεις Google, η διεύθυνση του ξενοδοχείου μας εμπιστεύτηκε και αυτό το κομμάτι, ενώ αναλάβαμε και τη δημιουργία ενός newsletter για να κρατάμε επαφή με τους επισκέπτες του ξενοδοχείου.
Το αποτέλεσμα
Μόλις ένα μήνα μετά την έναρξη λειτουργίας του ιστότοπου, πετύχαμε σημαντική αύξηση της έκθεσης του εμπορικού σήματος, του ROA και της επισκεψιμότητας. Ωστόσο, το ξενοδοχείο εκτίμησε πραγματικά τη δουλειά που είχαμε κάνει από τις απευθείας κρατήσεις, αφού η συνολική επένδυση τόσο στον σχεδιασμό του ιστοχώρου όσο και στη διαφήμιση απέδωσε άμεσα.
Αλλά η μεγαλύτερη επιτυχία είναι ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός επισκεπτών, ο οποίος μετατρέπεται εύκολα σε απευθείας κρατήσεις, εξοικονομώντας περιττά έξοδα διαφήμισης και προμήθειες ταξιδιωτικών γραφείων.
Αν θέλετε επίσης συμβουλές για την ιστοσελίδα σας ή μια εταιρεία για να δημιουργήσετε την εταιρική σας παρουσία στο διαδίκτυο, μη διστάσετε να επικοινωνήστε μαζί μας.