Γιατί ο σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι σημαντικός;
Δεν ξέρω τι πιστεύετε ότι είναι το Web Design (σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας) και πόσο σημαντικό είναι για τη βιωσιμότητα μιας εταιρείας αλλά προσωπικά δεν μπορώ να σκεφτώ μια σοβαρή επιχείρηση που δεν διαθέτει ιστοσελίδα. Απλά, ρωτήστε τον εαυτό σας αυτό:
Πώς κάποιος θα μάθει για την εταιρεία σας και θα σας επισκεφτεί, θα σας στείλει μήνυμα μέσω ταχυδρομείου ή θα σας καλέσει όταν χρειάζεται τις υπηρεσίες σας;
Κανείς δεν θα περπατήσει στους δρόμους αναζητώντας το προϊόν ή την υπηρεσία που θέλει. Κανείς δεν θα σε ψάξει πλέον στις κίτρινες σελίδες. Οι πιο προσεκτικοί αγοραστές κάνουν την online έρευνα και αγοράζουν ό, τι θέλουν από την άνεση του σπιτιού τους. Αλλά ακόμα κι αν είναι στο δρόμο, θα κάνουν απλώς google ό, τι χρειάζονται και θα κατευθυνθούν σε ένα από τα καταστήματα που θα εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού τους. Αλλά ακόμα και όταν βρίσκονται ήδη στο κατάστημά σας, θα γκουγκλάρουν για να συγκρίνουν τις τιμές σας.
Η ουσία είναι ότι οι επιχειρήσεις από τις μικρές έως τις μεγάλες χρειάζονται μια λειτουργική ιστοσελίδα για να διασφαλιστεί η αναγνώριση και η ανάπτυξη και Αυτό καθιστά την ιστοσελίδα την πιο σημαντική επένδυση για οποιαδήποτε επιχείρηση.
Από μια απλή ιστοσελίδα μονοσέλιδη μέχρι την πιο σύνθετη και εκπληκτικά σχεδιασμένη ιστοσελίδα που επιτρέπει στον χρήστη να αλληλοεπιδράσει, ας δούμε τι χρειάζεται για να σχεδιάσουμε την πιο κατάλληλη για τις ανάγκες σας.
Τι είναι ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας;
Η σχεδίαση της ιστοσελίδας δεν διαφέρει από τη σχεδίαση ενός καταστήματος στον πραγματικό κόσμο.
Θα βρίσκατε έναν αρχιτέκτονα για να του εξηγήσετε πώς φαντάζεστε το κατάστημά σας, πόσα χρήματα σκοπεύετε να ξοδέψετε, τι αντιπροσωπεύει η επωνυμία σας, ποιοι είναι οι πελάτες σας.
Ο αρχιτέκτονας, οπλισμένος με τη δημιουργικότητα αλλά και έχοντας κατά νου την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης, θα φτιάξει και θα σας δείξει ένα πρωτότυπο σχέδιο του καταστήματός σας. Αυτός ο σχεδιασμός περιλαμβάνει εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, από τον χώρο εξυπηρέτησης πελατών, την αίθουσα συσκέψεων και τα γραφεία σας μέχρι το πάρκινγκ.
Κατά τον ίδιο τρόπο, ένας σχεδιαστής ιστοσελίδων θα εμπνευστεί για να δημιουργήσει τη διάταξη μιας λειτουργικής ιστοσελίδας με τα βασικά στοιχεία της, όπως
- Η αρχική σελίδα, η βιτρίνα σας,
- Οι σελίδες Προϊόντων / Υπηρεσιών, τα ράφια του καταστήματός σας
- Η σελίδα Σχετικά με εμάς, το κέντρο πληροφοριών σας
- Η σελίδα Επικοινωνήστε μαζί μας, το γραφείο επικοινωνίας σας
- Το interface πληρωμής του Eshop, το ταμείο σας
- και οποιαδήποτε άλλη σελίδα μπορεί να χρειαστείτε ανάλογα με την επιχείρησή σας.
Σχεδιασμός ιστοσελίδας: Τα κύρια χαρακτηριστικά
Δεδομένου ότι ο σχεδιασμός ιστοσελίδων είναι ουσιαστικά η παρουσίαση περιεχομένου σε ιστοσελίδες όπου οι τελικοί χρήστες έχουν πρόσβαση μέσω ενός προγράμματος περιήγησης ιστού, χρησιμοποιεί πολλά από τα ίδια βασικά οπτικά στοιχεία με όλους τους τύπους σχεδίασης.

Διάταξη
Ο τρόπος με τον οποίο τακτοποιείται το περιεχόμενο. Γραφικά, κείμενο, διαφημίσεις, οτιδήποτε πρέπει να τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε ο επισκέπτης να βρει τις πληροφορίες που αναζητά με μια ματιά.
Χρώμα
Η επιλογή χρωμάτων δεν είναι απλή υπόθεση. Λαμβάνοντας υπόψη την ψυχολογία των χρωμάτων αλλά και ότι η σελίδα μεταδίδει πάντα την προσωπικότητα ενός ατόμου ή της μάρκας ενός οργανισμού, η τελική χρωματική παλέτα επιλέγεται με βάση το σκοπό της σελίδας και το στοχευμένο κοινό.
Γραφικά
Τα γραφικά, με το λογότυπο πρώτο και κύριο, μπορούν να περιλαμβάνουν φωτογραφίες, εικόνες clip-art, εικονίδια και γενικότερα όλα όσα εξυπηρετούν και βελτιώνουν την αισθητική και τον τελικό σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας. Ωστόσο, ο σχεδιαστής ιστοσελίδων πρέπει να επιλέξει ή να δημιουργήσει τα κατάλληλα γραφικά, πλήρως εναρμονισμένα με το χρώμα και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας και να τα τοποθετήσει στα κατάλληλα μέρη, επιτυγχάνοντας απόλυτη φιλικότητα προς τον χρήστη.
Γραμματοσειρές
Από τη μία πλευρά, η επιλογή των σωστών γραμματοσειρών μπορεί να βελτιώσει το σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας. Δυστυχώς, τα περισσότερα προγράμματα περιήγησης ιστού μπορούν να διαβάσουν περιορισμένο αριθμό γραμματοσειρών, γνωστές ως "γραμματοσειρές που είναι ασφαλείς για τον ιστό", επομένως πρέπει να επιλεγούν πολύ προσεκτικά.
Περιεχόμενο
Το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς και ο σχεδιασμός πρέπει με κάθε τρόπο να ενισχύσει το μήνυμα του ιστότοπου μέσω οπτικών και κειμένων. Το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι αν η εταιρεία γνωρίζει το περιεχόμενο που θέλει μέσα στη σελίδα ή εάν πρέπει να το δημιουργήσει ο σχεδιαστής ιστοσελίδων. Σε κάθε περίπτωση, το γραπτό κείμενο θα πρέπει πάντα να είναι σχετικό και χρήσιμο χωρίς να μπερδεύει τον αναγνώστη και να τον κρατά όσο το δυνατόν περισσότερο στην ιστοσελίδα. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάτε αυτό: το περιεχόμενο πρέπει πάντα να βελτιστοποιείται για τις μηχανές αναζήτησης ενσωματώνοντας σχετικές λέξεις-κλειδιά.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ενός προγραμματιστή και ενός σχεδιαστή ιστοσελίδας;
Οι σχεδιαστές ιστοσελίδων έχουν τον πρωταρχικό ρόλο της δημιουργίας ενός σχεδίου που ενσωματώνει την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη δημιουργώντας ένα φιλόξενο περιβάλλον εργασίας χρήστη.
Με άλλα λόγια, ο σχεδιαστής ιστοσελίδων είναι υπεύθυνος για το πώς φαίνεται και αισθάνεται μια ιστοσελίδα. Ωστόσο, για να γίνει η ιδέα από έναν σχεδιασμό σε μια λειτουργική ιστοσελίδα απαιτεί βαθιά γνώση του κώδικα σε πολλές γλώσσες προγραμματισμού από HTML, CSS και JavaScript σε πιο προηγμένα όπως PHP. Και αυτή είναι η δουλειά ενός προγραμματιστή.

Αρχικά παρομοίασα τον σχεδιαστή ιστοσελίδας με έναν αρχιτέκτονα και είχα έναν πολύ καλό λόγο για αυτό. Βλέπετε, ο αρχιτέκτονας είναι ουσιαστικά καλλιτέχνης, ο πιο κατάλληλος για τη δημιουργία των πιο εκπληκτικών σχεδίων που θα μαγεύουν το κοινό. Αλλά τίποτα δεν θα αντέξει εάν ένας πολιτικός μηχανικός δεν αναλάβει την κατασκευή, αφού γνωρίζει στατικά και αν αυτό που τελικά σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα είναι πραγματικά εφικτό.
Επιστροφή τώρα στην κύρια ιστορία μας, συνήθως ο σχεδιαστής ιστοσελίδων θα σχεδιάσει την ιστοσελίδα χρησιμοποιώντας εργαλεία λογισμικού όπως το Adobe Photoshop, το Framer ή το Sketch. Θα παρουσιάσει αυτό που έκανε στον πελάτη και αφού φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, ο υπεύθυνος ανάπτυξης ιστοσελίδων θα αναλάβει.
Υπάρχουν εξαιρετικά ταλαντούχα άτομα που είναι εξίσου ικανά και στα δύο κομμάτια, αλλά συνήθως ασχολούμαστε με ομάδες που συνεργάζονται και δημιουργούμε μια ιστοσελίδα από το μηδέν.
Πόσο κοστίζει ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας;
Στο τέλος της ημέρας, δεν σας ενδιαφέρει εάν ένα ή δέκα άτομα χειρίζονται τη δημιουργία της ιστοσελίδας σας. Θα πληρώσετε για να έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ο γενικός κανόνας είναι ότι δεν μπορούμε να έχουμε πράγματα αξίας εκτός εάν είμαστε διατεθειμένοι να πληρώσουμε ένα τίμημα. Δεν λέω ότι είναι κακό να ψάχνεις για χαμηλό κόστος web design deal αλλά αν επιλέξετε μια εταιρεία ή άτομο που υπόσχεται μια λειτουργική ιστοσελίδα με 250 ευρώ, τότε καλή τύχη με αυτό.
Νομίζω ότι μέχρι τώρα έχω περιγράψει με όσο το δυνατόν περισσότερη λεπτομέρεια τη διαδικασία σχεδιασμού και κατασκευής και τώρα ήρθε η ώρα να μάθουμε τι διακρίνει τον ερασιτέχνη από τον επαγγελματία.
UX: Εμπειρία χρήστη και σχεδιασμός εμπειρίας χρήστη
Τα προϊόντα έχουν χρήστες και ο χρήστης αποκτά εμπειρία από τη χρήση του προϊόντος. Ο σχεδιασμός UX είναι η τέχνη του σχεδιασμού ιστοσελίδων για την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη.
Αυτό που περιλαμβάνει ο σχεδιασμός UX είναι απλώς ατελείωτο. Από την κατανόηση της ψυχολογίας και του λεπτομερούς προγραμματισμού αλληλεπίδρασης έως την έρευνα των χρηστών και τη χρήση προηγμένων στατιστικών και πολλών άλλων επιστημονικών κλάδων. Και όλα αυτά θα καθορίσουν τα τρία καλύτερα βέλτιστα στοιχεία μιας ιστοσελίδας.

Εμφάνιση
Η χρήση όλων των γραφικών, εικόνων και κειμένου για την εναρμόνιση των αξιών του χρήστη με εκείνες της επωνυμίας, αξιοποιώντας την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη. Μια σελίδα δεν πρέπει να φαίνεται απλώς καλή, αλλά πάνω απ 'όλα, πρέπει να φαίνεται σωστή.
Αίσθηση
Η αλληλεπίδραση μεταξύ επισκέπτη και ιστοσελίδας πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη και ουσιαστική. Ταυτόχρονα, λαμβάνουμε υπόψη όχι μόνο τις αντιδράσεις που έχουν όταν προσγειώνονται στη σελίδα, αλλά και όταν φεύγουν.
Χρηστικότητα
Η εμφάνιση μιας σελίδας δεν λέει τίποτα εάν δεν εξυπηρετεί τον σκοπό της. Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ας πούμε, θέλει να επιτύχει τις περισσότερες δυνατές πωλήσεις.
Εάν ο χρήστης προσπαθεί να καταλάβει πώς να αγοράσει αυτό που πουλάτε, τότε η σελίδα έχει αποτύχει. Η ιστοσελίδα πρέπει πάντα να είναι εξατομικευμένη στις ανάγκες των χρηστών και να παρέχει λειτουργικότητα σύμφωνα με αυτό που περιμένουν οι χρήστες και όχι ό, τι νομίζετε ότι τους ταιριάζει.
Σχεδιασμός ιστοσελίδας SEO
Ανεξάρτητα από το πόσο καλή είναι εμφάνιση της ιστοσελίδας, δεν πρόκειται να διεγείρει καμία μηχανή αναζήτησης χωρίς SEO (βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης). Δεν είναι μόνο οι λέξεις-κλειδιά, αλλά αμέτρητες τεχνικές και πρακτικές λεπτομέρειες που θα κρίνουν εάν η ιστοσελίδα θα εμφανίζεται στις πρώτες σελίδες τους. Φυσικά, η Google είναι η κυρίαρχη και χωρίς να πληροί τα πρότυπά της, η σελίδα δεν έχει τύχη.

Υπάρχουν πάνω από διακόσιες παράμετροι σύμφωνα με τις οποίες η Google κατατάσσει ιστοσελίδες αλλά ένα από τα πιο σημαντικά σήματα ότι μια ιστοσελίδα αξίζει τις πρώτες θέσεις, είναι ο μέσος χρόνος παραμονής ενός χρήστη σε μια σελίδα και πόσο αλληλοεπιδρούν με αυτή.
Το SEO είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα που δεν μπορεί να παρακαμφθεί και αποτελεί ποινικό σφάλμα όταν δεν περιλαμβάνεται στα πρώτα βήματα του σχεδιασμού μιας ιστοσελίδας.
Ανταπόκριση για κινητά
Αν δεν το γνωρίζατε, εδώ και αρκετό καιρό, η Google εξετάζει πρώτα πώς μια ιστοσελίδα προσαρμόζεται στην οθόνη του κινητού και στη συνέχεια στην έκδοση του επιτραπέζιου υπολογιστή, ενώ πολύ σύντομα, πιθανώς στα μέσα του 2021, θα κατατάσσει τις ιστοσελίδες μόνο στην έκδοση για κινητά. Πώς θα μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά, καθώς περίπου το 80% των χρηστών επισκέπτονται τις σελίδες μέσω του κινητού τους;

Δυστυχώς, η έκδοση για υπολογιστές δεν μετατρέπεται αυτόματα σε κινητό. Καταρχάς, απαιτείται ξεχωριστός σχεδιασμός σύμφωνα με όλες τις αρχές που περιέγραψα, ενώ για άλλη μια φορά, θα χρειαστεί κώδικας προγραμματισμού για τη μετατροπή. Και αν το "πως σκέφτεται η Google" δεν είναι αρκετό για να σας πείσει, σκεφτείτε το UX και τι σημαίνει εάν η σελίδα δεν είναι λειτουργική σε κινητά. Το μαντέψατε, ο χρήστης θα φύγει και πιθανότατα δεν θα επισκεφτεί ξανά τη σελίδα σας.
Study case: Βέλτιστες πρακτικές σχεδιασμού ιστοσελίδας σε δράση
Έχουμε πει πολλά, αλλά ας δούμε ένα πραγματικό παράδειγμα σωστού σχεδιασμού ιστοσελίδας και τι σημαίνει για την επιχείρηση.
Δεν ξέρω αν έχετε επισκεφθεί την Ελλάδα, αλλά δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους πιο όμορφους προορισμούς καλοκαιρινών διακοπών. Και αν ένα μέρος του έχει κερδίσει τις περισσότερες εμφανίσεις είναι η Κρήτη, η χώρα του Μίνωα.
Όταν το ξενοδοχείο Γεωργία μας πλησίασε, η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του και ήμασταν λίγο πολύ ανοιχτοί. Προσωπικά, ήταν ένα από τα πιο όμορφα ξενοδοχεία που έχω δει και η διαμονή μας εκεί ήταν αρκετή για να μας πείσει για την ποιότητα των υπηρεσιών της.
Υπήρχε όμως ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Είχαν σχεδόν μηδενική παρουσία στο διαδίκτυο και εξαρτώνταν απόλυτα από τα ταξιδιωτικά γραφεία, ενώ ξόδεψαν τεράστια ποσά στη διαφήμιση.
Η διαδικασία σχεδιασμού
Καλέσαμε τον φωτογράφο και περάσαμε ένα απίστευτο Σαββατοκύριακο στο ξενοδοχείο με πολλές ανταλλαγές ιδεών, συνεντεύξεις, έρευνες πελατών, συλλέγοντας το φωτογραφικό υλικό που χρειαζόμασταν, αλλά συγκεντρώσαμε εμπειρίες, γίναμε οι ταξιδιώτες, οι άνθρωποι που επέλεξαν αυτό το ξενοδοχείο μεταξύ πολλών άλλων να περάσουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα.
Τη Δευτέρα ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε την ιστοσελίδα. Μετά από μερικές εβδομάδες έχουμε παραδώσει μια ιστοσελίδα για να ταιριάζει με την εμφάνιση του ξενοδοχείου, αλλά ταυτόχρονα να δείξουμε τις πολυτελείς υπηρεσίες τόσο με το περιεχόμενο όσο και με τα γραφικά και τα χρώματα που επιλέξαμε.
Φυσικά, το κύριο μέλημά μας δεν ήταν απλώς η κατασκευή μιας όμορφης ιστοσελίδας, αλλά κάτι που θα ανέβαινε υψηλά στις βαθμολογίες Google. Την ίδια στιγμή έπρεπε να ανεξαρτητοποιηθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο από τα ταξιδιωτικά γραφεία και να είναι κατάλληλη για Online διαδικτυακή διαφήμιση που αποδίδει.
Ακολουθώντας ΟΛΕΣ τις διαδικασίες σωστού σχεδιασμού ιστοσελίδων, δημιουργήσαμε:
- Μια καθαρή μινιμαλιστική ιστοσελίδα που μεταφέρει το μήνυμα και την αισθητική του ξενοδοχείου
- Όλο το περιεχόμενο, η εικόνα και το κείμενο που δημιουργήθηκε από εμάς έγινε μετά από έρευνα αγοράς SEO και σε βάθος ανάλυση ανταγωνιστών και στοχευμένου κοινού
- Έχουμε τοποθετήσει ένα ανεξάρτητο σύστημα κρατήσεων στη σελίδα που συνοδεύεται από συστήματα PMS και CRM
- Μια απολύτως φιλική προς το χρήστη διεπαφή που υποστηρίζει όλα τα παραπάνω
- Μια απολύτως προσαρμοσμένη ιστοσελίδα με την οποία ο χρήστης έχει εύκολη πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες και το πιο σημαντικό μπορεί να κάνει κράτηση δωματίου σε λίγα μόνο βήματα

Αλλά δεν μείναμε στο σχεδιασμό. Δεδομένου ότι όλα δημιουργήθηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να υποστηρίζουν πλήρως τα Social Media και το Google Ads, η διεύθυνση του ξενοδοχείου μας εμπιστεύτηκε και αυτό το μέρος, ενώ, αναλάβαμε επίσης τη δημιουργία ενός ενημερωτικού δελτίου για να διατηρούμε επαφή με τους επισκέπτες του ξενοδοχείου.
Το αποτέλεσμα
Μόλις ένα μήνα μετά τη δημοσίευση της ιστοσελίδας, πέτυχαμε μια σημαντική αύξηση της έκθεσης της επωνυμίας, το ROA και της επισκεψιμότητας. Ωστόσο, το ξενοδοχείο εκτίμησε πραγματικά τη δουλειά που κάναμε από τις άμεσες κρατήσεις, καθώς η συνολική επένδυσή τους τόσο στο σχεδιασμό ιστοσελίδων όσο και στη διαφήμιση απέδωσε αμέσως.
Αλλά η μεγαλύτερη επιτυχία είναι ο συνεχώς αυξανόμενος αριθμός επισκεπτών, ο οποίος μετατρέπεται εύκολα σε απευθείας κρατήσεις, εξοικονομώντας περιττά έξοδα διαφήμισης και προμήθειες Online ταξιδιωτικών γραφείων (OTAs).
Αν και εσείς θέλετε συμβουλές για την ιστοσελίδα σας ή μια εταιρεία να σας δημιουργήσει την εταιρική σας παρουσία στο διαδίκτυο, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας..